Jesteś ciągle zmęczona, nawet po dłuższym odpoczynku? Trwa to tydzień lub kilka, a może nawet miesiące? Twój organizm krzyczy do Ciebie – ‘dość’! Musisz wiedzieć, że przemęczenie jest poważnym stanem, którego nie należy bagatelizować. Przekonaj się, co możesz zrobić, by wrócić do pełni sił i energii. 

Czym jest przemęczenie?

Kluczowe w zdefiniowaniu, czy jesteś przemęczona, jest określenie, jak długo trwa ten stan. Najczęściej charakteryzuje się brakiem sił i energii do wykonania podstawowych, codziennych czynności. Przemęczenie powoduje, że nic nie sprawia Ci radości, nie potrafisz cieszyć się z rzeczy, które normalnie były dla Ciebie źródłem dobrego samopoczucia. Niekiedy temu stanowi towarzyszą inne objawy, takie jak problemy ze snem czy bóle mięśni. Przemęczenie jest stanem długotrwałym, utrzymującym się nawet kilka miesięcy i tym odróżnia się od zmęczenia organizmu, występującego zazwyczaj po zarwanej nocy czy stresującym dniu w pracy.

zmeczenie

Przyczyny zmęczenia

Długotrwałe zmęczenie lub inaczej przemęczenie, to temat bardzo szeroki, podobnie jak wiele jest przyczyn jego występowania. Najczęściej organizm jest przemęczony poprzez nieodpowiedni tryb życia, złe nawyki żywieniowe (tutaj dużą rolę odgrywają diety), natłok obowiązków, pracoholizm, przewlekły stres. Pamiętaj, że przewlekłe przemęczenie powoduje obniżenie odporności organizmu.

Objawy przemęczenia

Przemęczenie może dawać różne objawy, które łatwo przeoczyć lub zlekceważyć. Poza tym, że nie masz siły do np. ugotowania obiadu czy w pracy, Twój organizm może sygnalizować przemęczenie na inne sposoby:

  • ból kręgosłupa, mięśni, stawów
  • ból głowy
  • podwyższona temperatura
  • zaburzenia snu
  • problemy z koncentracją
  • zmienne nastroje, drażliwość, większe skoki emocjonalne

Objawy przemęczenia są charakterystyczne dla wielu innych dolegliwości, dlatego by prawidłowo zdiagnozować przyczyny przemęczenia lekarz powinien zlecić szereg badań: m.in. morfologię, ogólne badanie moczu, analizę witamin i minerałów w organizmie.

przemeczenie

Długotrwałe przemęczenie może prowadzić do depresji lub wypalenia zawodowego, warto więc podjąć działania i zmienić styl życia, gdy tylko pojawi się przypuszczenie, że może dotyczyć Cię problem przemęczenia. 

Jak sobie radzić z przemęczeniem?

Jeśli podejrzewasz, że dotyczy Cię ten problem, potrzebujesz odpoczynku. Weź urlop, wyjedź gdzieś, spędź czas na czymś, co lubisz robić. Znajdź czas tylko dla siebie – nie zmuszaj się do robienia czegoś, na co nie masz ochoty. Wysypiaj się – zarwanie kolejnej nocy, bo ‘film był ciekawy’ nie będzie najlepszym rozwiązaniem w Twoim przypadku. Przeznacz kilka dni na to, by wstawać bez budzika – Twój organizm szybko nadrobi potrzeby energetyczne i zregeneruje się podczas snu.