Jesteś w grupie kobiet, których dotyczy PMS? Prawdopodobnie, jak u większości z nich, także u Ciebie objawy nie są zbyt silne i nie utrudniają Ci normalnego funkcjonowania. Warto jednak zadbać w tym czasie o relaks i dobre samopoczucie. Dowiedz się, jakie są sposoby łagodzenia zespołu napięcia przedmiesiączkowego. 

zespół napięcia przedmiesiączkowego

Skąd się bierze PMS?

Objawy PMS pojawiają się po owulacji i ustępują zazwyczaj w pierwszych dniach od wystąpienia miesiączki – czas trwania, nasilenie i rodzaj dolegliwości są kwestią bardzo indywidualną. Zmiany te spowodowane są wahaniami poziomu progesteronu i estrogenu w kobiecym organizmie.

Objawy PMS

Problem PMS dotyczy 80% kobiet, jednak zdecydowana większość z nich przechodzi ten stan bardzo lekko, a występujące dolegliwości nie utrudniają im codziennego funkcjonowania. Część kobiet przechodzi jednak PMS w sposób bardziej dotkliwy i nie może w tym czasie pracować, chodzić do szkoły, zajmować się domem lub jest to dla nich bardzo problematyczne. Wówczas nie mówimy już o PMS, ale o PMDD, czyli przedmiesiączkowym zaburzeniem dysforycznym.

Po czym poznać, że masz PMS?

objawy pms

Objawy są różnorodne, można je sklasyfikować na fizyczne i psychiczne. Jeśli:

  • masz trudności z koncentracją, ciężko Ci się skupić
  • boli Cię głowa, odczuwasz zawroty, nudności
  • Twoje piersi są nadwrażliwe a libido spada
  • masz wahania nastroju, jesteś rozdrażniona (wyprowadzają Cię z równowagi rzeczy, które normalnie są dla Ciebie obojętne i nie budzą żadnych emocji)
  • nie możesz zasnąć, często budzisz się w środku nocy
  • masz większy apetyt na określone produkty, najczęściej słodycze!
  • na Twojej skórze pojawiły się wypryski i zaskórniki
  • boli Cię brzuch, jest wzdęty, często towarzyszą temu bolesne zaparcia lub biegunki

to z dużym prawdopodobieństwem dotyczy Cię problem zespołu napięcia przedmiesiączkowego. 

Domowe sposoby na zespół napięcia przedmiesiączkowego

Objawy PMS są charakterystyczne także dla innych dolegliwości, m.in. takich, które dotyczą sytuacji stresowych w życiu osobistym, dlatego czasem ciężko jednoznacznie określić, co jest ich przyczyną. Jeśli odpowiada za nie właśnie zespół napięcia przedmiesiączkowego, pomocne może okazać się:

  • ograniczenie spożywania kawy, soli i cukru a także potraw pikantnych i tłustych oraz alkoholu
  • picie wody – odpowiednie nawodnienie organizmu pomaga w usuwaniu nagromadzonych płynów, które są odpowiedzialne za wzdęty brzuch
  • ćwiczenia rozciągające dolne partie podbrzusza i pleców lub lekki trening – endorfiny, które wydzielają się podczas aktywności fizycznej złagodzą ból w tych częściach ciała – pamiętaj, by trening nie był intensywny, nie rób nic ponad swoje siły
  • wysypianie się (min. 7 godzin dziennie) i relaks – to ważne, by kobieta w tym czasie znalazła chwilę wyciszenia, chwilę tylko dla siebie, np. relaksująca kąpiel w wannie czy popołudnie z książką i ulubioną herbatą
  • by zminimalizować dolegliwości gastryczne warto sięgać po produkty pełnoziarniste, jeść częściej a mniejsze porcje
  • ciepła kąpiel – zadziała rozluźniająco i relaksująco na mięśnie, pozwoli Ci się odprężyć, w wersji alternatywnej – termofor przyłożony do podbrzusza, pomoże złagodzić ból
ćwiczenia w czasie PMS

Miesiączka i wszystko, co z nią związane są naturalnym procesem, nie daj więc sobie wmówić, że przyczyną Twojego rozdrażnienia jest “a ty co, masz okres?” – najpopularniejsze wytłumaczenie otoczenia na zmiany, jakie zachodzą w tym czasie w organizmie kobiety. Zrelaksuj się, znajdź chwilę dla siebie a przejdziesz przez te dni o wiele spokojniejsza!