Ciąża to magiczny czas, przyzna to każda mama! Tego okresu nie da się zapomnieć. I choć wiele kobiet przez tych dziewięć miesięcy nie czuje się najlepiej, odczuwa liczne dolegliwości, to jednak wszystkie zgodnie przyznają, że po urodzeniu dziecka zapomina się o wszystkich ciężkich momentach. Każda kobieta przechodzi ciążę zupełnie inaczej. Jedne czują się jeszcze lepiej niż wcześniej i mają poczucie, że mogłyby góry przenosić! Inne z kolei muszą już na wczesnym etapie zrezygnować z pracy zawodowej, aktywności fizycznej i życia towarzyskiego. Niemal przykute do łóżka muszą dużo odpoczywać i uważać na to, by się nie nadwyrężać. Wiele kobiet doświadcza podobnych  dolegliwości: poranne mdłości, przeraźliwe migreny, irytująca zgaga, dokuczające żylaki, bóle pleców i omdlenia. Ale zmiany w ciąży nie dotyczą tylko ciała. Czy wiesz, że aż 80% kobiet w ciąży skarży się z powodu tzw. „baby brain”? Ale co to właściwie jest? I czym się objawia? I czy w ogóle istnieje?

Co to jest „baby brain”? Jak się objawia?

Czym jest to całe „baby brain”? Kobiety ciężarne często skarżą się, że w ciąży stały się znacznie bardziej zapominalskie. Są chwile, gdy nie są w stanie przypomnieć sobie, jaki mamy dzień tygodnia. Najczęstszym problemem są jednak zakupy i pamiętanie o tym, co trzeba w sklepie nabyć. Zapomina się o umówionych spotkaniach, zaplanowanych obowiązkach domowych, a czytanie czy nauka idą jakby ciężej, bardziej opornie. Generalnie mamy wrażenie, że nasz mózg pracuje na niższych obrotach. Częste są problemy z koncentracją, skupieniem uwagi – myśli gonią po głowie jak szalone, jednak niewiele z tego wynika. Rutynowe, codzienne czynności (takie jak gotowanie, pranie, sprzątanie) mogą przysparzać trudności.

Rozkojarzenie w ciąży, Pregnezja

Czy „baby brain” w ogóle istnieje?

Syndrom „baby brain” to temat mocno dyskusyjny. O jego istnieniu kobiety dowiadują się zazwyczaj wtedy, gdy będąc już w ciąży próbują znaleźć odpowiedź na pytanie: „dlaczego o wszystkim zapominam, co jest z moją głową nie tak?”. Przez lata mówiło się, że syndrom ten, owszem, występuje, ale wyłącznie w głowach ciężarnych, które wmawiają sobie ten problem! Brakowało naukowych przesłanek i rzetelnych badań w tym temacie. Z drugiej strony wiele kobiet w ciąży przyznawało, że ma problem z koncentracją, że stały się zapominalskie.

Niedawno w medycznym czasopiśmie „Medical Journal od Australia” opublikowano wyniki ciekawych badań. Wzięła w nich udział pokaźna grupa kobiet – 709 z nich oczekiwało przyjścia na świat dziecka, a 521 nie było aktualnie w ciąży. Badania polegały na rozwiązywaniu określonych zadań. Z tymi, które wymagały skupienia, uwagi, zapamiętywania i planowania ciężarne poradziły sobie o wiele gorzej od niebędących w ciąży koleżanek. Naukowcy podkreślają, że odpowiada za to zmniejszona ilość istoty szarej w mózgu podczas ciąży. Wszystko wraca do normy maksymalnie do dwóch lat po urodzeniu dziecka. Co ważne – pomimo znacznych różnic w wynikach rozwiązywanych zadań badacze uważają, że to zjawisko jest zauważalne wyłącznie dla cierpiącej na syndrom „baby brain” ciężarnej i ewentualnie jej najbliższego otoczenia. Problem ten nie powinien być na tyle silny, by wpłynąć negatywnie na pracę zawodową.

Źródło: https://www.mja.com.au/journal/2018/208/1/cognitive-impairment-during-pregnancy-meta-analysis

Dekoncentracja i trudności ze skupieniem, zwłaszcza przejściowe, mogą także wynikać po prostu ze zmęczenia, czasem powoduje je burza hormonalna. Wiele kobiet w ciąży odczuwa także spadki nastroju, a nawet przechodzi przez epizody depresyjne. Pamiętaj – jeśli sobie nie radzisz, jeśli obniżona koncentracja przeszkadza Ci w codziennym, normalnym funkcjonowaniu, nie wahaj się poprosić o pomoc specjalistę!

Jak radzić sobie z „baby brain”?

Ciąża jest kwestią bardzo indywidualną, więc towarzyszące jej dolegliwości również. Nie można generalizować. Na objawy syndromu „baby brain” skarży się zdecydowana większość ciężarnych, ale niekoniecznie oznacza to, że my także będziemy przez to przechodzić. Na pewno warto jest być świadomą tej dolegliwości. Gdy po raz kolejny zapomnisz kupić mleko, po które w ogóle wyszłaś do sklepu lub wypadnie Ci z głowy Twój numer telefonu – nie panikuj, podejdź do tego na spokojnie. A przede wszystkim – nie karć się! To trudny czas, bądź dla siebie wyrozumiała. No dobrze, tylko jak sobie poradzić i zupełnie nie stracić?

Dobrą metodą na zapominalstwo i obniżoną koncentrację jest sporządzanie listy – zadań, zakupów, obowiązków, wizyt u lekarza. Każdego ranka poświęć chwilkę na to, by uporządkować swój dzień. Pomyśl, co musisz zrobić, co miałaś już zaplanowane wcześniej, co musisz kupić, co chcesz zrobić na obiad. Zapisz wszystko, a następnie skreślaj pozycje z listy, Zobaczysz – to nie tylko praktyczne, ale także niezmiernie motywujące!

Kup kalendarz lub planner – notuj wszystkie swoje wizyty lekarskie, umówione spotkania, odwiedziny u przyjaciół, daty urodzin i imienin bliskich. Zobaczysz, nic Cię nie zaskoczy! Natychmiast zapisuj zadanie, które wpadnie Ci do głowy. Twórz notatki, ustawiaj przypomnienia w telefonie – po prostu sobie pomóż! Przyzwyczaj się do nowej sytuacji, a zapominalskie wpadki obróć w żart.

Skupienie uwagi w ciąży

Zadbaj o higienę snu – wysypiaj się, nie siedź po nocach i nie zrywaj się skoro świt. Pamiętaj o prawidłowej, zbilansowanej diecie. Odżywiaj się dobrze, wciel do jadłospisu produkty, które zawierają dużo magnezu, takie jak ciemne pieczywo, nasiona, kakao, warzywa liściaste i strączkowe, orzechy, kaszę. Postaraj się nie stresować, zadbaj o aktywność fizyczną (zwłaszcza na świeżym powietrzu).

Pamiętaj, wszystko wróci do normy i wkrótce będziesz się śmiać z tych przejściowych problemów!